Singer/songwriter en LFMC-er Joya Mooi is de bedenker van Read Between the Lines (RBTL). In RBTL creëert Joya een intieme avond waarin de relatie tussen het werk van een Afro-Nederlandse artiest en Zwart verzet, identiteit en emancipatie centraal staat. Je hoort muziek die bijdraagt aan de Nederlandse muziekgeschiedenis en veel betekent voor vele Nederlanders. Eén van de bezoekers noemde de avond: ‘een soort zomergasten, maar dan met uitsluitend onderwerpen die ik interessant vind.’
Elke editie duiken we in ongeveer tien tracks en inspiratiebronnen van een muzikale gast. We gaan van politieke hiphop anthems naar reggae en eclectische Caribische jazz. Tijdens Read Between the Lines worden ‘lines’ uit de tracks besproken, ontleed en van context voorzien door de artiest zelf. In het Tuinhuis van de Tolhuistuin ontving Joya muzikant Ronald Snijders en singer songwriters Sabrina Starke en Shishani. We kijken terug op drie mooie edities met optredens van Bahghi, Otion en Illnoledge.
Joya Mooi:
‘Ik wilde dit starten, omdat ik zelf in interviews merk dat mij nauwelijks wordt gevraagd naar de inhoud. Wel naar waar ik vandaan kom, maar de referenties in mijn werk naar geschiedenis, word-jokes en identiteit worden niet gedetecteerd. Terwijl mijn luisteraars dit wel snappen. In het algemeen wordt er in Nederland nauwelijks inhoudelijk geschreven over de muziek van artiesten van kleur. Licht schijnen op het werk van én erkenning geven aan grote muzikale Afro-Nederlandse artiesten was daarom de grootste motivatie voor deze reeks.
Dankzij het initiatief kon ik weer in het werk duiken van anderen. Werk dat super belangrijk is voor de muziekwereld, luisteraars en toekomstige muzikanten van kleur. Vaak heeft de nieuwe generatie het idee dat zij de ‘enige’ zijn die tegen Hilversum, de muziekindustrie of redacties moeten strijden om gehoord te worden. Met deze reeks wilde ik verbintenis scheppen tussen de vele generaties Afro- Nederlanders die er zijn. Ik word altijd heel blij als ik word geïnterviewd en ik merk dat iemand goed ingelezen is en iemand echt tijd heeft besteed aan het ontleden van lyrics. Nu kan ik die rol vervullen voor
mensen die mij hebben geïnspireerd.
Wat me vaak heeft geraakt zijn de verhalen achter de muziek. In de gesprekken tijdens RBTL konden alle nuances, perspectieven over ziekte, geloof, muziek en filosofie uitvoerig besproken worden. Daar herken ik me heel erg in. In mijn eigen werk schrijf ik ook abstracter over gebeurtenissen die in de realiteit meer gelaagd zijn. Het was heel prettig dat we echt de tijd namen voor het werk. Zonder haast en met aandacht voor de muziek en tekst op het scherm. Want dat verdient het.
Bij de pilot van RBTL noemde ik in mijn introductie dat ten tijde van Black Lives Matter in de Volkskrant een artikel was verschenen van een muziekjournalist over ‘wat je nu zou moeten luisteren’. Dat waren liedjes van uitsluitend Amerikaanse artiesten. Terwijl die beweging ook voelbaar was in Nederland op dat moment. En over Zwart verzet, Zwarte emancipatie en de situatie hier in Nederland wordt al decennia werk gemaakt. Toevallig was de journalist van dat artikel aanwezig bij de avond. Ze was getriggerd door mijn opmerking. Ik heb inmiddels gezien dat zij iets meer publiceert over makers uit Nederland. Wie weet komt het door het gesprek dat we hebben gevoerd.
Met Read Between the Lines wil ik blijvend context scheppen voor de vele verhalen en episodes uit onze (recente) geschiedenis. Zodat er steeds meer verschillende Nederlanders zowel in de geschiedenisboeken als in de media en muziek gerepresenteerd worden. Ik hoop daarom heel erg dat ik kan doorgaan met de reeks gesprekken in een intieme setting. Om zo met de artiesten terug te kijken en hen te vieren. Op mijn lijstje staan nog steeds Typhoon, Ronnie Flex, Nana Adjoa en Fra Fra Sound. Het zou me ook tof lijken als ik andere creatieven hiermee inspireer. Ik zou zelf ook wel een reeks willen bezoeken van Nederlandse muzikanten met Maghreb roots of een reeks waarin niche muziekgenres worden ontleed.'
Read Between The Lines Project: Joya Mooi
Productie: MAC&MEE & Channa Begbie
Fotografie: Tirza Lempers
Vormgeving: Dietrich van Gobbel & Lamiae El Hajjaji
Copy: Edmée Loupatty
Artistieke begeleiding: Macarena Loma Yévenes & Edmée Loupatty
Met dank aan: Ronald Snijders, Shishani & Sabrina Starke